Санаторій на 720 місць розташований в районі Алупка-Сімеїз в західній частині Великої Ялти. Територія межує з ділянкою санаторію «Зорі Росії», має свій вихід до моря і затиснута між двома ярами. Обмеженість території, складні геологічні умови укупі з великою функціональною програмою проекту продиктували індивідуальне конструктивне рішення і архітектурну композицію споруди.
Конструкція з монолітного залізобетону в пересувній опалубці утворена поставленими вздовж рельєфу торцями до моря балками-стінками з кроком шість метрів (на два спальних номери). Вони утворюють свого роду арки з прольотом 30 метрів, по верхньому поясу яких розташовані терасно спускаються спальні номери з відкритими майданчиками-покрівлями нижчих номерів. У прольотах арок-глядацький і спортивний зали, ресторан, басейн і вхідна група.
Схема плану в рівні головного входу / Схема продольного розрізу
Євсей Перченков, архітектор: «Проектування і будівництво унікальних споруд, виконаних нами в “ЦНДІЕП курортних будівель і туристських комплексів”, буквально по роках (1955-1985) укладається в епоху так званого “радянського модернізму” — час, коли по всій країні майже все будівництво велося із залізобетонних панелей заводського виготовлення. Не тільки житлова забудова, а й школи, поліклініки, магазини, дитячі садки та інші об’єкти соціальної інфраструктури більше нагадували склади будматеріалів, ніж архітектуру. Ні про яку об’ємно-просторової пластиці архітектору не можна було і мріяти. Саме в цей час проектувалися і будувалися наші об’єкти, більшість з яких в силу своєї специфіки змогли уникнути типових рішень. Будівлі будувалися десятиліттями. До моменту закінчення будівництва можна було озирнутися і подивитися “на себе” як би з боку — не дотягнув, наздогнав, або обігнав час»
Інженерно-технічне обладнання будівля вирішено в «похилому» напрямку, уздовж основних конструктивних елементів. Сходи розташовані між блоками і слідують за нахилами житлових поверхів. Вертикальний ліфт в середині об’єму.
За задумом авторів всі відкриті тераси житлових номерів повинні були обсаджуватися зеленими насадженнями. Комплекс зі складними функціональними зв’язками природно несе в собі і складну об’ємно-просторову структуру. Об’єм споруди не однозначний. Він, втім, як і будь-який витвір мистецтва, не може відкриватися відразу, не може бути сприйнятий і зрозумілий при першому погляді. Більш того, різні його аспекти можуть відкриватися в часі поступово, а то так до кінця і залишаючись непізнаними.
Санаторний комплекс був розрахований на дві черги будівництва. Перша черга складається з двох блоків: житлова частина на 280 місць з ресторанами, барами, залом для глядачів з фойє-холом і більярдною. Друга черга – з трьох блоків: житлова частина на 440 місць зі спортивним залом, басейном, медичною частиною з широким спектром медичного обслуговування і простором вхідної частини комплексу.
Євсей Перченков, архітектор: «Одним з основних компонентів архітектури є навколишнє середовище. Саме з цим в першу чергу стикається архітектор при проектуванні будь-якого об’єкта. У кожному випадку середовище нескінченно різноманітна і неповторна. У поняття “середовище” вкладається багато: характеристика і розміри майданчика будівництва, розташування по сторонах світу, геологічні умови, географічне положення, клімат, рельєф, характер рослинності, наявність води і пов’язані з цим відповідні точки візуального сприйняття. Об’ємно-просторова композиція самої споруди вбирає в себе в рівній мірі важливі складові — конструкцію, функцію, форму і матеріали»
У 1991 році будівництвом була завершена перша черга. З другої черги було змонтовано лише чотири поверхи монолітних залізобетонних конструкцій. В остаточному варіанті комплекс складається з п’яти блоків-об’ємів, в кожному з яких розташовані відповідні приміщення. Споруда відзначена золотим дипломом Міжнародного фестивалю «Зодчество–2002».
Інформація з сайту Tatlin – джерело
Переклад – Костянтин Калиновський, 2024.
У 2011 році будівлю санаторію було повністю знесено. Тоді ж на тому ж місці розпочато спорудження нового готельного комплексу, генеральним спонсором якого виступив російський Сбербанк. Автором нового проекту виступив британський архітектор Норман Фостер. У серпні 2014 року будівництво було завершено, і в новій будівлі розмістився п’ятизірковий Готель Mriya Resort у складі міжнародної мережі Rixos.